Arhiva lunii ianuarie 2016

EU VREAU SA FIU FERICIT

Toata lumea vrea sa fie fericita, si eu , si tu si oricine. Problema este: CUM? Ce este fericirea?

Ce trebuie sa fac pentru a fi fericit? Recunoastem noi cand suntem fericiti? Cat tine fericirea?

Sunt intrebari pe care ni le punem toti ,indiferent de varsta , sex cultura sau pregatire profesionala . Toata lumea alearga ,,de cand lumea si pamantul “dupa asa zisa ,,FERICIRE” Unii au intalnit-o altii nu.

In numele ,,FERICIRII” au curs rauri de lacrimi , hectolitrii de cerneala , s-au scris vagoane de pagini , mii de carti , s-au purtat razboaie , dueluri au cazut si s-au nascut imperii… si totusi, CE ESTE FERICIREA? Este fericirea pentru toata lumea sau este numai o himera , o,,fata morgana” dupa care alergi o viata si nu o ajungi niciodata?  Sau poate este permisa numai celor bogati?

Conform ,,DEX”ului ,,fericirea este o stare de multumire sufleteasca deplina”.

Aceasta stare dureaza putin, ea trasformandu-se in ,,multumire “cand persista timp mai  indelungat. Fericire deplina incepe cand ti se indeplineste o dorinta , un gand , ai reusit sa-ti cumperi ceva ce ti-ai dorit foarte mult , etc . Apoi ramane multumirea ca ai ai ajuns unde ai dorit , ti-ai atins un tel. Cu alte cuvinte ,,FERICIREA”dureaza cat un flash.

O mare gresala a oamenilor este cautare ,,fericirii “ acolo unde ea nu exista. Asocierea ,,fericirii” cu realizarea unor teluri materiale nu va aduce niciodata o satisfactie deplina .

Fericirea este o stare sufleteasca, deci ea vine din interiorul nostru. Ce putem spune cu siguranta este ca nu exista o reteta generala a fericirii , ci exista mici pasi pe care ar fi bine sa ii urmam pentru a intelege ce este ,,fericirea “.

Un pas este schimbarea modului de a gandi , de a ne exprima . Se stie ca ,,gandul” este primul care apare . El este mult mai rapid decat exprimarea orala (vorbitul) sau in scris . Deci , intai apare ideea, gandul , apoi procesam totul la nivelul SNC (sistemul nervos central)si apoi transmitem ceea ce am prelucrat prin cuvinte sau actiuni . Acest itinerar se reia de sute si mii de ori de cate ori avem un gand sau o idee, devenind un ,,drum batatorit “ asemeni unui ,,program”.Foarte important este ca aceste ganduri sa fie pozitive . Ar fi bine sa fim atenti la epitetele , la expresiile folosite , la dorintele pe care le avem . Atat timp cat in mintea noastra vor predomina gandurile bune si frumoase , vom folosi epitete si metafore deosebite creierul nostru va programa actiuni deosebite care ne vor ajuta sa avem rezultate bune , incurajatoare .

Daca noi vom gandi negativ, vom programa la nivelul creierului numai actiuni fara final reusit si vom fi nemultumiti ca ,,nimic nu ne merge bine”.

De exemplu: Plec de acasa sa-mi depun un CV. Am nevoie de acea slujba , corespund cerintelor si:

1) pot gandi pozitiv:postul va fi al meu

am atuul varstei

am experienta necesara

am o prezenta agreabila

ma voi acomoda repede in noul colectiv

va fi o echipa tanara

salariul este atractiv

este ceea ce mi-am dorit

a aparut la momentul oportun

2)pot gandi negativ:nu cred ca voi reusi

simt ca altii sunt mai buni decat mine

daca nu ma voi putea acomoda cu noii colegi

daca nu ma voi intelege cu seful

nu-mi prea place programul

nu mi se pare atractiv salariul

as fi vrut ca postul acesta sa apara peste doua -trei luni

etc

Daca in primul caz posibilitatea de a primi acesta slujba este de 80-90% si chiar te-ar face fericit , in al doilea caz sansele sa primesti slujba se diminueaza pana la 20-30% si oricum fericirea nu ar fi de partea ta .

Un alt pas este inlocuirea expresiilor repetitive ,,negative”:,,ma innebunesti” , ,,ma omori cu zile”, ,,ma doare capul cand te vad”, ,,mi-e greata cand il aud”, ,,imi creste tensiunea cand ma gandesc” etc. Aceste exprimari nu sunt deloc constructive pentru psihicul nostru .

Un alt pas este evitarea si chiar scoaterea negatiilor din vocabular . ,,NU”este un mare dusman al nostru si mai ales al creierului nostru .

Incercati in desfasurarea activitatilor simple pe care le intreprindeti acasa si alungati-l pe ,,NU”din exprimarea dorintelor. Putem spune:

Nu ti-e foame?

Nu vrei sa mergem la plimbare?

Nu ti-e somn?

Nu vrei sa te joci?

Sau

Iti este foame?

Ai vrea sa mergem la plimbare ?

Iti este somn ?

Ai vrea sa te joci?

Observati diferenta si trageti singuri concluziile.

Inchipuiti-va ca pe ,,NU”l-ati uitat , pierdut sau inchis undeva (in dulap , sertar , sau poate la mare sau la munte.)

Asigurati-va ca acest ,,NU” pierdut , inchis sau uitat va putea reveni in vocabularul dumneavoastra numai cand veti fii de acord , cand il veti primi dumneavoastra . Veti fi surprinsi de rezultate, calitatea vietii dumneavoastra se va imbunatati si viata va deveni suma gandurilor pozitive.

 

SUNT SAU NU SUNT DEPRESIV ?

Ce este depresia?

Depresia este o boala care debuteaza frecvent in anii tineretii , avand un risc crescut de recidiva.

De obicei apare in jurul varstei de 40 de ani , dar uneori poate debuta la 20 de ani si chiar in anii copilariei . De asemenea isi poate face simtita prezenta la varste inaintate.In ultimii ani s-a observat chiar o crestere a numarului de persoane cu varsta sub 20 de ani , probabil in asociere cu cresterea consumului de alcool si droguri .

Studiile recente arata ca bolile depresive au devenit destul de frecvente si nu exista o alta tulburare psihica mai raspandita . Bolile depresive afecteaza toate mediile sociale , toate grupele de varsta,atat femeile cat si barbatii. Depresia poate fi considerata ca ,,o boala a epocii”.

OMS considera ca pana la 5 procente din populatia lumii sufera de depresie, din care intre 6-9 milioane de oameni sunt numai in RFG.(Dilling, Weyerer, Castell1984)

In urma unui studiu suedez efectuat timp de 30 de ani , Kielholz, a constatat ca numarul de imbolnaviri s-a dublat in acest interval de timp . Acelasi cercetator este de parere ca ,,depresiile psihogene sunt cele care au crescut ingrijorator”. Observatiile efectuate de-a lungul celor 30 de ani l-au condus pe acelasi Kielholz la concluzia ca femeile se imbolnavesc mai frecvent decat barbatii mai ales inaintea varstei de 35 ani, in schimb , perioada dificila pentru barbati este 55-70 de ani .

Sudiile sociologice considera raspunzatoare pentru frecventa crescanda a tulburarilor depresive prabusirea valorilor inalte , a traditiilor , a familiei , diminuarea relatiilor interumane satisfacatoare ,cresterea numarului divorturilor , dezradacinarea unor largi grupari populationale , lipsa perspectivei tineretului prin cresterea somajului etc.

Simptomele bolii depresive sunt numeroase si diverse. Aici voi enumera cateva dintre cele mai frecvente:

-dispozitie trista( fara bucurie, speranta, nu mai pune pret pe viitor.Totul devine gri.Multi se plang ca si-au pierdut sentimentele , ca sunt impietriti , ca nu mai pot nici macar sa planga. )

-teama in fata vietii si a indatoririlor

-unii sunt apatici ,morocanosi , prost- dispusi , altii sunt disforici , iritabili

-concentrare dificila asupra unui lucru

-ganduri monotone , neproductive

-nu au initiativa , chef , elan , energie

-miscari lente , anevoioase , ingreunate , fara spontaneitate

-poate apare o psihomotricitate agitata, pacientul devenind agitat , nelinistit

-nu au putere , energie

-oboseala permanenta (brate si picioare grele)

– dureri difuze ,senzatii de aparare

-tulburari intestinale , senzatii de presiune abdominala

-senzatie de apasare la nivelul capului

-uscaciunea gurii

-bradicardie , tahicardie , extrasistole

-frisoane , transpiratii , scaderea temperaturii,senzatii de ameteala

-dureri de cap , stomac balonare ,constipatie

-lipsa apetitului alimentar , scadere in greutate

lipsa apetitului sexual ,amenoree, dureri de spate

-tulburari de somn -dificultate in a adormi,treziri in mijlocul noptii fara a mai putea adormi

-ganduri ca viata nu merita traita

-sentimente de inutilitate sau de vinovatie , ingrijorari inutile , fobii

Aceste simptome apar de obicei asociate ele conferand persoanei o stare de disconfort , stare care de accentueaza tot mai mult in lipsa unui tratament adecvat,Colaborarea cu ceilalti membri ai familiei precum si cu ceilalti colaboratori este tot mai dificila . Urmarea este izolarea depresivului

Pentru a se stabili diagnosticul de depresie sunt necesare indeplinirea mai multor criterii , un cumul de simptome care sa persiste un timp mai indelungat .

Tocmai de aceea este bine ca la primele simptome sa ne prezentam la o persoana specializata pentru a fi ajutati prin masuri de suport

Acest ajutor pentru supravietuire urmareste ca pacientul sa iasa din prapastia depresiva cat mai neafectat.

Exista posibilitati de interventie in evolutia episodului depresiv:tratament medicamentos , psihoterapie , exercitiu fizic , stimulare sociala. Combinatia tratamentului medicamentos si psihoterapia poate fi modalitatea cea mai buna de a atinge si a mentine o stare de bine mentinuta un timp indelungat .Tratamentul medicamentos va reechilibra modificarile aparute la nivelul creierului in timpul depresiei (daca au aparut)iar psihoterapia va va ajuta sa va gesttionati boala , sa va schimbati anumite comportamente care pot influenta evolutia si severitatea bolii.

Este bine ca psihoterapia sa continue un timp dupa ce pacientul a depasit faza critica

Tinta in tratamentul depresivului nu este inlaturarea simptomelor, ci mai curand schimbarea omului , a modului de apercepe lumea inconjuratoare , sentimentele , trairile pentru ca acesta sa nu mai aiba nevoie sa dezvolte astfel de simptome critice .

AM NEVOIE SAU NU DE PSIHOLOG ?

Este o intrebare la care multi adulti sau tineri cauta un raspuns.

Sunt multe framantari si multe dileme la care femei si barbati , tineri sau mai putin tineri cauta rezolvari, solutii. Toate aceste probleme apar in viata fiecarui om, mai devreme sau mai tarziu. E ceva normal, toate au rezolvari depind doar de noi ce rezolvare alegem, cu ce pret (framantari, nopti nedormite, plansete, etc) si ce suntem dispusi sa facem pentru a schimba ceva.

Vedem filme in care adolescentii, tinerii si oamenii maturi sunt indrumati sa viziteze un psiholog sau un psihoterapeut. Suntem constienti ca acestia chiar sunt ajutati iar terapia isi arata roadele dupa cateva sedinte. Cei care merg la terapie devin mai veseli, mai increzatori in sine,  hotarati sa schimbe ceva in viata lor, in modul lor de a fi sau de gestiona problemele care apar. Totusi noi evitam,DE CE ?

-Oare chiar nu avem nevoie de ajutorul psihologilor sau a psihoterapeutilor ?

-Oare chiar vom putea rezolva problemele fara un ajutor specializat ?

-Oare a merge la psiholog sau psihoterapeut este apanajul celor bogati, sau este doar un moft al celor cu bani ?

-Oare pentru a ne simti un pic mai bine trebuie neaparat sa luam medicamente. Bineinteles ca nimeni nu contesta rolul medicamentelor ,dar,uneori ele atenueaza doar simptomul, (durerea de cap, tensiunea, te ajuta sa pierzi in greutate, etc) dar nu vindeca si cauza. Noi ce ne dorim ?

-Poate simtim o stare de disconfort (jena, rusine) sa recunoastem ca mergem la psiholog ?De ce ? Este o specialitate asa cum mergi la stomatologie , la ORL, la ortopedie, contagioase etc. Confidentialitatea este asigurata printr-un contract, programarile sunt facute telefonic iar orarul trebuie sa se respecte.

Sunt intrebari pe care multi dintre noi si le pun si temeri care apar.  Cati dintre cei circumspecti au cautat in ,,DEX” ce este psihologul si cu ce se ocupa el, ce este psihoterapeutul si ce face el… Care este diferenta intre psihiatru, psiholog si psihoterapeut ?

Chiar si dintre cei care trec pragul unui cabinet de psihoterapie au multe ,chiar foarte multe asteptari de la psiholog , psihoterapeut , dar ei nu sunt dispusi sa faca nimic, in sensul de a-si recunoaste problemele si chiar sa schimbe ceva in viata , comportamentul , modul de a vedea lucrurile.

Schimbarea sta in puterea celui care vine in cabinet. Psihologul nu are un sac de solutii pentru diverse probleme. Solutia problemei tale este la tine pentru ca tu stii cel mai bine ce iti doresti , ce poti , ce iti place. Psihologul te ajuta sa concretizezi problema , sa accepti ca ea exista si sa gasesti cea mai buna metoda de iesire din criza pentru tine.

In psihoterapie , psihoterapeutul lucreaza impreuna cu clientul.

Pentru a remedia o problema , o nemultumire pe care tu o percepi ca ceva deranjant intai trebuie sa o concretizezi, apoi e necesar sa accepti ca ea exista si abia apoi poti modifica ceva.

De exemplu:NU MA SIMT BINE-concretizez

MA DOARE CAPUL-accept

IAU O PASTILA sau                                                                 /

PLEC LA PLIMBARE sau                                                     /

BEAU O CAFEA sau                                                           /  posibile solutii

MA INTALNESC CU O PRIETENA sau                   /

ETC                                                                                    /

Rezultatele programelor in psihoterapie apar in timp deoarece si problemele cu care clientii se prezinta sunt in general probleme vechi , care au aparut cu mult timp in urma (in copilarie , adolescenta,) ele s-au sedimentat ,si au fost purtate o vreme indelungata, ascunse , negate, acoperite de jena ,frici , temeri. In prezent dintr-un motiv sau altul ele revin la suprafata si incep sa ne deranjeze (suntem mai sensibili , retraim ce a fost odata, ne e frica de ce s-ar putea  intampla, etc) Deci radacinile acestor probleme sunt adanci. Pentru a scapa de ele trebuie lucrat pana la radacina acestora, altfel tratam doar efectul  si nu cauza, iar la o noua situatie dificila , simptomele vor aparea mai puternice , mai devastatoare , mai greu de suportat.